Menu

De Haagse school, aquarellen

Tussen realisme en impressionisme, aquarellen van meesters van de Haagse School

Samenstelling: Peter Thoben, Eindhoven en Fred Thoben, Geldrop
Uitgever: Museum Kemperland, Eindhoven
Pagina’s: 84, 23-23 cm, met 36 afbeeldingen in full color, catalogus 122 afb. in zwart-wit
ISBN 90-72478-60-6

Uitgave ter gelegenheid van de tentoonstelling(zie subtitel) van 18 november 2000 t/m 14 januari 2001 in het Museum Kemperland in Eindhoven.
Met een uitgebreide literatuurlijst, ook van artikelen, zowel algemeen als betreft individuele kunstenaars.

Een korte inleiding over aquarellen: In de loop van de 19e eeuw neemt de betekenis toe van aquarellen, schetsen en tekeningen, ook van guaches en pastelkrijt. Met name door toedoen van kunstbeschouwingen, avonden bij kunstgenootschappen, waar deze in passe-partouts gezet vertoond en ook verkocht werden.
Vanuit de conservatieve school zag men aquarellen vooral als studiemateriaal. Pas na 1880 werden zij als zelfstandig kunstwerk geaccepteerd. Wezenlijk voor de toenemende waardering is de veranderende kunstopvatting die zijn oorsprong vindt in de school van Barbizon met het schilderen in de buitenlucht. De natuur zoals die zich voordoet en het ongekunstelde gewone volk met hun bezigheden, zowel buiten als in interieurs. De zee en het strand met vissersvolk en boten, op het land lopen koeien met of zonder boer of boerin, in steden of dorpjes zijn ook mensen te zien. Aanvankelijk met uitgewerkte precisie, later in snellere toetsen. De voorkeur van de Haagse School voor stemmige grijstinten is duidelijk zichtbaar, toch zijn er ook wel kleurrijkere aquarellen, in uitwerking vergelijkbaar met olieverfschilderijen.

In deze verzameling zijn zowel gedetailleerde aquarellen opgenomen als werk waar sfeer de hoofdzaak is.
De vele bekende en minder bekende kunstenaars staan alfabetisch, van August Allebé tot Willem de Zwart.
Bij elk werk in de catalogus zijn gegevens toegevoegd over herkomst, tentoonstellingen en litteratuur.

H.W. Mesdag, Strandgezicht met vissersvolk, 1894