Jongkind tot Van der Leck, de passie van een collectioneur.
Anderhalve eeuw figuratieve schilderkunst in Nederland.
Nadat hij in 1999 zijn in Amersfoort gevestigde bedrijf in verzekeringen en makelaardij had verkocht, richtte Cees Kamerbeek zich met zijn vrouw Jarmila op een grote passie: kunst verzamelen.
De hedendaagse figuratie komt voort uit Kamerbeeks voormalige bedrijfscollectie, die speciaal voor zijn kantoor (De Argonaut) aan het Stationsplein in Amersfoort in opdracht werd vervaardigd.
De belangstelling voor de periode van de Haagse School ontstond bij het echtpaar Kamerbeek door de verzameling van de grootvader van Jarmila, Jacob van Bommel, bekend lijstenmaker in Den Haag in die tijd. Hij begon met verzamelen omdat sommige bevriende kunstenaars de fraaie lijsten afrekenden met schilderwerken. Een deel van deze collectie kwam in hun bezit en wekte de belangstelling voor verzamelen.
Er is bewust gekozen voor een afbakening bij de opbouw van de collectie. Het midden van de 19e eeuw markeert een omslag versterkt door de revolutie in 1848 waardoor er een vernieuwend vrijheidsgevoel ontstond, met individuele expressie en verschillende stromingen zoals de Haagse school. Niet geconstrueerde ideaalbeelden, maar ter plekke geschilderde landschappen, havengezichten, straatjes. Eenvoudige mensen aan het werk, vissers, boeren en hun kinderen, cafébezoek. Ook van de verschillende stijlen rond de eeuwwisseling wordt werk verzameld. De ambitie is om een overzicht samen te stellen van de Nederlandse schilderkunst vanaf 1850 tot heden, met de focus op figuratieve kunst. Persoonlijke voorkeur speelt bij een particuliere collectie altijd een rol.
De periode 1850 tot 1950 wordt nu onder de titel Jongkind tot Van der Leck voor het eerst aan het publiek getoond. Een wens voor de toekomst is het om ook de periode vanaf 1950 tot de hedendaagse figuratie te gaan verzamelen.