Menu

Tentoonstelling FLOR GARDUÑO – INNER LIGHTS 13 OKTOBER 2004 – 30 JANUARI 2005

Flor Garduño werd geboren in Mexico City in 1957. Ze publiceerde diverse fotoboeken zoals het bekroonde Witnesses of Time.

Ze begon haar artistieke loopbaan als assistente van de beroemde fotograaf Manuel Alvarez Bravo, en haar werk bevindt zich in diverse beroemde verzamelingen zoals het museum voor moderne kunst te New York, The Art Institute in Chicago, de Bibliotheque Nationale in Parijs en vele andere. Ze is getrouwd met de Zwitserse fotograaf Adriano Heitmann en het echtpaar woont afwisselend in Stabio (Ascona te Zwitserland) en in Mexico.

Museum Veluwezoom is met Flor Garduño in contact gekomen tijdens de vergadering van EuroArt in Ascona in 2002. Daar was deze expositie toen voor de eerste maal te zien en trok daar veel belangstelling.

Het werk van Flor Garduño is pure poëzie; haar werk overstijgt de sfeer van het alledaagse. Haar foto’s laten een diepe intieme dimensie zien, een wereld van intense emoties.

In INNER LIGHTS gaat het bij Flor Garduño om de schoonheid van bloemen, fruit en het vrouwelijk  lichaam.

Flor bekijkt de wereld, zo zegt zijzelf, met de ogen van een schatbewaarder en dat zijn dezelfde  ogen als die van een zwangere vrouw. Iedere figuur is een belofte van een overweldigende volheid; elke vrucht, elk vrouwelijk lichaam is als een ster: het straalt schoonheid uit vanuit een overvloedige rijkdom.

Flor maakt ons deelgenoot van de vrouwelijke complexiteit door middel van de levendige kracht van objecten en lichamen, afzonderlijk en in interactie.

De vrouwen die ze fotografeert zijn vriendinnen. Dit werk kan naar haar overtuiging alleen gemaakt worden in een stemming van tederheid en genegenheid. Zeer opmerkelijk was dat van de tien vrouwelijke modellen er na de sessie zeven zwanger geworden zijn. Onder mijn vriendinnen deed het verhaal de ronde, zo vertelt Flor, dat als je zwanger wilde worden, je moest poseren voor haar camera. Zelfs een vrouw die al jaren geen kinderen kon krijgen, werd zwanger na een fotosessie. Het lijkt erop dat je door het besluit om naakt te poseren je vrouwelijkheid ten diepste accepteert. Het maakt iets los in jezelf.

Wat is de verhouding tussen bloemen, fruit en het naakt? Een bloem is even teer als een naakt, kwetsbaar en tegelijk vrijmoedig. Maar het zijn het ook organen voor de bevruchting.

Deze  voortdurende interactie tussen deze symbolen van vruchtbaarheid, tederheid en schoonheid, maakt van deze expositie een unieke ervaring..

Terug naar…tentoonstellingen die geweest zijn.