Menu

AFSLAG 19

Museum Veluwezoom 

Het landschap van de Veluwezoom heeft in de loop der eeuwen vele veranderingen ondergaan. Waar de gletsjers in de ijstijd stuwwallen deden ontstaan, zijn nu de ruisende watervalletjes. Eeuwenlang bleef dit magische landschap intact, met zijn hoogteverschillen, magische licht en prachtige bossen. Tot de mens sneller wilde reizen. Spoorlijnen en snelwegen veranderden, wederom het landschap ingrijpend.
Afrit 19 op de snelweg A50 leidt u naar dit schilderachtige, veranderde landschap. En naar Museum Veluwezoom, waar vanaf 19 januari de tentoonstelling Afslag 19 te zien is. Drie hedendaagse landschapskunstenaars, Floor Kortbeek, Gilles Frenken en Hans Jungerius, tonen hun werk naast dat van de impressionisten van de Oosterbeekse schilderkunst.

De schitterende luchtfoto’s zijn gemaakt door de in 2005 overleden fotograaf Peter van Bolhuis. Oosterbeekse school 

In de 19e eeuw vonden vele schilders hun weg naar Oosterbeek om de prachtige omgeving vast te leggen op het doek. Beekjes, heide en bos, rivieren en paden waren geliefde onderwerpen voor de kunstenaars van de zogeheten Oosterbeekse school. De collecties van Museum Veluwezoom en de Stichting MOS bevat werk van schilders die het magische landschap rond Oosterbeek, Renkum en Wolfheze in beeld hebben gebracht. In de 19e en 20e eeuw kwamen de veranderingen in het landschap in een stroomversnelling. Stoomboten op de Nederrijn gingen passagiers vervoeren van Rotterdam naar Arnhem. De stoomtram kwam in plaats van de paardentram en er kwamen spoorwegverbindingen tussen Arnhem en Utrecht en Arnhem en Nijmegen. Ook in de twintigste eeuw zetten de veranderingen door. Er werden steeds bredere én verharde wegen aangelegd. De snelweg A50 is nadrukkelijk aanwezig in de karakteristieke Veluwezoom. Geen wonder dat die snelweg een belangrijk aspect is in deze tentoonstelling. 
Hedendaagse kunstenaars 
Hans Jungerius (1969) heeft bijzondere aandacht voor het 284 meter lange viaduct van de A50 over de Heelsumse Beek. De doorkijk door het beekdal moest destijds hoe dan ook gegarandeerd worden. De beek onder dit viaduct is ingrijpend van karakter veranderd. In plaats van een meanderend stroompje in een door groen omzoomd beekdal is de beek hier een kanaaltje tussen twee asfaltoevers, dat netjes de snelweg kruist. Voor Hans is deze plek de inspiratiebron voor een ruimtelijk kunstwerk waarin hij het viaduct en de oorspronkelijke betekenis van de Heelsumse Beek voor de papierindustrie laat zien. 
Het werk van Floor Kortbeek (1964) gaat over vergankelijkheid, de erfenis van de tijd en de pijnlijke schoonheid die dat kan opleveren. Voor ‘Afslag 19’ heeft Floor Kortbeek filmpjes van één minuut gemaakt die direct of indirect te maken hebben met het verstrijken van tijd en de invloed van menselijk handelen op die plekken. Ook zijn driedimensionale fotowerken te zijn. Dit geeft de verstilde, tijdloze sfeer van het gebied weer. 

Ook is het werk van Gilles Frenken (1961) te bewonderen. In de afgelopen 20 jaar maakte hij als filmproducent, -regisseur en cameraman documentaire films voor publieke omroepen. Sinds 2005 maakt Gilles samen met Floor Kortbeek beeldend werk, abstracte foto’s, landschapsfoto’s en korte semi-abstracte videofilms. Ook Gilles heeft een vijftal korte films gemaakt voor de tentoonstelling. Ze geven een krachtig beeld van zijn beleving van het landschap van en rondom de snelweg. Daarnaast zijn enkele bijzondere landschapsfoto’s van zijn hand te zien.  

Terug naar…tentoonstellingen die geweest zijn.