Menu

De Oosterbeekse School van Pim Kwak

Museum Veluwezoom 
3 maart 2012 tot en met 17 juni 2012 

Een ode aan de schoonheid van het landschap rond Oosterbeek en
Wolfheze.
De collectie van Pim Kwak, collectioneur te Doorwerth, bestaat uit belangrijke werken – voornamelijk olieverf schilderijen – van kunstschilders
behorend tot de Oosterbeekse School (1840 – 1880) en Pictura Veluvensis (1900 – 1935).
Daarnaast bezit hij ook werken die zijn ontstaan in Oosterbeek, Wolfheze en omgeving van de hand van externe schilders die (later) deel uitmaakten van de Haagse School.
De Oosterbeekse School wordt gezien als het Hollandse “Barbizon” en vormt een onmisbare schakel tussen de Hollandse romantiek en de impressionistisch georiënteerde Haagse School.
De huidige expositie geeft met een representatief gedeelte van de collectie onder andere duidelijk weer hoe Franse Barbizonners een deel van de destijds in deze regio werkzame kunstschilders met hun visie op het landschap hebben geïnspireerd.

Xeno Münninghoff.
Een speciale plaats binnen de omvangrijke collectie Kwak wordt ingenomen door de ruim zestig schilderijen van de schilder Xeno Münninghoff. Deze aan het Veluws landschap trouw gebleven schilder behoorde tot de belangrijkste representanten van de tweede generatie schilders van de Veluwezoom.
Hij schilderde in een heel herkenbare eigen schilderstijl sfeervolle in deze regio tot stand gekomen landschappen.
In de vroege periode van zijn loopbaan worden zijn werken gekenmerkt door toetsen opgebouwd uit donker ogende brede lagen verf, maar naarmate hij zijn eigen stijl gaat ontwikkelen wordt zijn werk kleurrijker en helderder.
Uit de voor de expositie gemaakte noodzakelijke keuze van de werken van Münninghoff is deze ontwikkeling duidelijk waarneembaar.

Collectie is regionaal kunst-, cultuur- en natuurhistorisch document.
Pim Kwak is er voortreffelijk in geslaagd om zich als collectioneur geheel te kunnen verplaatsen in de geest van de schilders die hier aan de Veluwezoom schilderden om zo de magische sfeer van het landschap tastbaarder te maken.
Daarbij stonden het schilderen in de vrije natuur en het neerzetten van kleuren die stemmingen aangaven centraal.
Tevens is het Pim Kwak gelukt om aan de hand van toponiemen een groot deel van de composities binnen zijn collectie topografisch te duiden.
Hierdoor voelen wij ons als aanschouwers nog meer met de kunstwerken verbonden en dat maakt deze collectie – voorzover bekend de grootste particuliere verzameling werken van de Oosterbeekse School en Pictura Veluvensis – zo interessant als regionaal kunst-, cultuur- en natuurhistorisch document. 

De flyer, behorende bij deze tentoonstelling, kunt u downloaden door op de afbeelding te klikken.

Terug naar…tentoonstellingen die geweest zijn.