Lopende en Toekomstige tentoonstellingen
![]()
|
Van 14 september 2024 t/m 27 april 2025Tentoonstelling over leven en werk vanHans G. KresseHans Kresse wordt beschouwd als de beste realistische striptekenaar van Nederland en ook als een van de allerbesten van Europa. In de jaren vijftig was zijn strip Eric de Noorman ongekend populair bij de jeugd. Zijn carrière begon in 1943 als medewerker van de Marten Toonder Studio’s in Amsterdam. Na diverse opdrachten ging in juli 1946 zijn tekststrip Eric de Noorman van start in de krant Het Laatste Nieuws. Dit Middeleeuwse heldenepos verscheen in de jaren vijftig en begin jaren zestig in vele Nederlandse en buitenlandse kranten en tijdschriften. Naast Eric de Noorman publiceerde Hans Kresse andere strips als Matho Tonga, Xander en Kommer, en tekende en schilderde hij talloze boekomslagen en illustraties. Door al dit werk moest hij in 1964 Eric de Noorman stopzetten. Na een paar jaar hervatte hij deze strip; niet meer als strip met ondertekst maar in een balloonversie, onder de titel Erwin, de zoon van Eric, voor het weekblad Pep. Voor dit tijdschrift en voor diens opvolger Eppo tekende hij ook andere strips, zoals Vidocq en Alain d’Arcy. Vanaf 1972 hield Hans Kresse zich bezig met de Indianenreeks, waarin hij het lot van de Noord-Amerikaanse Indianen wilde vastleggen. In de jaren tachtig bewerkte hij enkele verhalen van Eric de Noorman in een poging de strip nieuw leven in te blazen. Dit liep echter op niets uit. Kresse begon daarna nog aan een nieuwe strip over de Mongoolse heerser Dzjengis Khan, maar door zijn overlijden kon hij dit verhaal niet voltooien. Kresse heeft de laatste 8 jaar van zijn leven in Doorwerth gewoond en gewerkt.
De Veluwe in huis – Meesters uit twee particuliere collecties 10 mei – 5 oktober 2025 Deze zomer zullen de zalen van Museum Veluwezoom gevuld zijn met werk dat zelden of nooit te zien is. Twee particuliere kunstverzamelaars, die verbonden zijn aan Museum Veluwezoom, tonen vanaf zaterdag 10 mei tot en met zondag 5 oktober 2025 hun favoriete werken uit beide verzamelingen. Het accent van beide collecties ligt bij de Renkumse kunstvereniging Pictura Veluvensis (1902-1935) met leden als Barend Ferwerda, Antoon Markus, Xeno Münninghoff en Andries Verleur en de Oosterbeekse kunstenaarsvereniging Rhijn-Ouwe (1955-1961) onder de bezielende leiding van de kunstschilder Herman Romijn. In deze tentoonstelling zijn behalve Romijn onder anderen vertegenwoordigd Johan Mekkink, Wilhelmina Carbin-Gips, Piet Donk, Piet Schenkenberg van Mierop, Jan Teerink en Dirk van Veelen. Tenslotte zijn werken uit de negentiende eeuw te bezichtigen toen de streek rond Oosterbeek en Wolfheze bekend stond als het Hollands Barbizon. Deze eeuw wordt vertegenwoordigd door het schildersechtpaar Bilders-van Bosse, Théophile de Bock, Marinus Heijl, Maurits van den Kerkhoff en Johan Diederik Cornelis Veltens. Persoonlijke documenten, tentoonstellingscatalogi, schetsen, studies en grafiek completeren in de vorm van vitrinemateriaal deze tentoonstelling. ‘De Veluwe in huis’ is echter meer dan het verhaal van deze kunstenaars. In de tentoonstelling en de begeleidende publicatie is ditmaal ook ruime aandacht voor het verhaal van de verzamelaars: hoe je als jongen aan de Veluwezoom aan de hand van je vader kennismaakte met dit artistieke verhaal; hoe je daardoor als volwassen man met een gedreven passie streeft naar een zo compleet mogelijke, welhaast museale verzameling; én hoe je als beginnend verzamelaarsechtpaar uit de Randstad toch wordt gegrepen door het verhaal van de Veluwe en nu, vijf jaar later, een kleine maar hoogwaardige collectie hebt aangelegd.
|